تست PCA3

سرطان پروستات دومین سرطان شایع بعد از سرطان ریه در مردان است. سرطان پروستات را از سال 1935 به کمک آزمایش خون می توان تشخیص داد.
ترشحات پروستات نرمال مقدار زیادی فسفاتاز دارد که در PH اسیدی فعالیت دارد. در بدن بیمارانی که سرطان پروستات دارند مقدار این آنزیم خیلی بیشتر از افراد سالم است.
در سال 1986 سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) اندازه گیری PSA را بعنوان بیو مارکر سرطـان پروستات مورد قبـول قـرار داد .
تست PCA یک آزمایش غربالگری و غیر اختصاصی است.

تست PCA3
آنتی ژن ستاره3 پروستات که به آن DD3 نیز می گویند، یک تومور مارکر اختصاصی پروستات است که بر خلاف PSA توسط سلولهای سرطانی پروستات تولید می شود و تا100 برابر غلظــت آن افزایش می یابد. ژن سازنده PCA3 بر روی کروموزوم 9 قرار دارد و اولین بار در سال 1999 شناسایی شده است.
افزایش بیان ژن PCA3 یا به عبارت دیگر افزایش Mrna آن در ادرار به عنوان یک تومــور مارکــر جدید و اختصاصی مطرح شده است. این تست به عنوان جدید ترین تست مولکولی مورد تایید FDA آمریکا مورد تایید قرار گرفته است.
تست PCA3 جهت تایید سرطان پروستات و جلوگیری از بیوپسی های غیر ضروری کاربرد دارد. تست PCA در مواردی همچون بزرگی خوش خیم پروستات، التهابات و عفونت های پروستات و ماساژ پروستات افزایش دارد اما تست PCA3 فقط در سرطان پروستات افزایش دارد.
در صورتی که این تست منفی شود به احتمال 90 درصد نتیجه بیوپسی منفی خواهد بود.

اصول انجام تست PCA3
تست PCA3 یک تست ادراری به روش مولکولی است که در آن بعد از انجام معاینه ی انگشتی مقعد و ماساژ پروستات ابتدای ادرار به میزان 20 تا 30 سی سی جمع آوری می شود و در ظرف مخصوص به آزمایشگاه ارسال می شود.
بعد از سانتریفوژ و جداسازی سلولهای سرطانی از ادرار، استخراج RNA انجام می شود و بعد از آن میزان بیان ژن PCA3 و PCA محاسبه می شود و نتیجه حاصل خواهد شد.

چه افرادی کاندید آزمایش PCA3 هستند؟
بیمارانی که یکبار یا بیشتر بیوپسی پروستات شده اند و گزارش منفی برایشان داده شده است ویا بیمارانی که مقدار PCA آنها در محدوده 2.5-10 ng/ml قرار دارد. همچنین بیمارانی که در معاینه ی انگشتی پروستات مشکوک به بزرگی پروستات هستند و بیمارانی که تشخیص سرطان داده شده اند و پس از درمان بایستی تحت نظر فالوپ باشند کاندیدای آزمایش PCA3 هستند.

مزایای تست PCA3
آماده شدن سریع نتایج
غیر تهاجمی بودن
عدم نیاز به انجام بیوپسی در صورت منفی بودن
هزینه پایین
قطعی شدن تشخیص سرطان پروستات
برطرف شدن عوارض ناشی از بیوپسی مثل عفونت پروستات و مجاری ادراری